چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: مطابق روال معمول در برخورد با افزایش قیمت‌های اخیر مواد‌غذایی، این بار مسئولان دولتی و اتحادیه‌های صنفی هرگونه افزایش قیمت شیر یارانه‌ای را نیز تکذیب کردند.

درحالی‌که این مسئولان و اتحادیه‌های صنفی هرگونه افزایش رسمی نرخ شیر یارانه‌ای را تکذیب می‌کنند، در روزهای اخیر با افزایش مصرف این فراورده در ماه مبارک رمضان، نابسامانی بازار شیر که از ماه‌های گذشته یکی از عمده‌ترین چالش‌های پیش‌روی تولیدکنندگان صنایع لبنی، دامداران و وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و بازرگانی بوده،  تشدید شده است.

این نحوه برخورد با نوسان قیمت‌ها در بازار، در هفته‌های اخیر نیز با افزایش قیمت کالاهایی مانند میوه و مرکبات، گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ،  خرما، قندوشکر، نان فانتزی و... تکرار شده و درحالی‌که متولیان بازار تلاش می‌کنند تا با تکیه بر افزایش نیافتن رسمی نرخ این محصولات ثبات قیمت‌ها در بازار را القا کنند، برخی عرضه‌کنندگان کالاهای مختلف متاثر از افزایش تقاضا یا شرایط خاص، این افزایش قیمت‌ها را اعمال می‌کنند که افزایش میزان برخورد با تخلفات واحدهای متخلف صنفی براساس آمارهای رسمی دست‌اندرکاران نیز حاکی از این افزایش قیمت‌هاست.

تاثیر مستقیم قیمت شیر آزاد و یارانه‌ای بر افزایش قیمت فراورده‌های لبنی از جمله موانعی است که در سال‌های اخیر موجب شده تا دولت به ناچار به تداوم پرداخت یارانه برای تامین شیر مورد نیاز برخی اقشار کم‌درآمد جامعه تن دهد. با وجود این طی سال‌های اخیر تداوم نابسامانی قیمت و عرضه شیر یارانه‌ای از جمله مهم‌ترین گلایه‌های مردم بوده است.

از سوی دیگر اخیرا و بر خلاف ادعا و وعده‌های مسئولان دولتی و اتحادیه‌های صنفی در زمینه ثبات قیمت‌ها و نظام عرضه ناکارآمد شیر یارانه‌ای، اخباری مبنی بر افزایش 20‌درصدی نرخ شیر یارانه‌ای در برخی مناطق تهران و استان‌های کشور و احتمال افزایش خزنده قیمت این کالا مانند بسیاری از مواد‌غذایی دیگر به گوش می‌رسد.

تکذیب افزایش قیمت

رئیس سازمان بازرگانی استان تهران که پیش از این افزایش قیمت شیر یارانه‌ای در برخی مناطق تهران از 250 به 300‌تومان را تکذیب اما افزایش قیمت در برخی استان‌ها را تایید ‌کرده بود، بار دیگر بدون اشاره به تغییر نرخ شیر یارانه‌ای در سایر استان‌ها اعلام کرده است که قیمت شیر یارانه‌ای تهران هیچ تغییری نداشته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرگانی استان تهران، سید علی موسوی با بیان اینکه شیر یارانه‌ای در تهران همچنان با قیمت 2500‌ریال در بیش از 10‌هزار واحد صنفی در حال توزیع بوده و هیچ تغییر قیمتی نداشته است، از افزایش میزان توزیع شیر یارانه‌ای در ایام ماه مبارک رمضان خبر داده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر توزیع روزانه یک میلیون و 610‌هزار لیتر شیر یارانه‌ای در تهران، 150‌هزار لیتر سهمیه ویژه ماه رمضان نیز در حال توزیع است، از در دستور کار قرار گرفتن فرایند توزیع شیر یارانه‌ای و اجرای موفق آن خبر داده و می‌افزاید: اکنون توزیع شیر یارانه‌ای تحت سیستم مکانیزه و با نظارت کامل از طریق اصناف کارت انجام می‌شود و براساس آمار موجود در واحد بازرسی و نظارت سازمان بازرگانی، میزان شکایت‌های مردمی در شیر یارانه‌ای از 37‌درصد در فروردین به 8‌درصد در شهریور کاهش داشته است.

افزایش رسمی قیمت شیر در برخی استان‌ها

مدیرعامل اتحادیه‌های لبنی نیز هرگونه افزایش قیمت شیر یارانه‌ای در تهران را غیرقانونی دانسته و می‌گوید: تا این لحظه از هیچ منبعی هیچ‌گونه ابلاغی برای افزایش قیمت شیر یارانه‌ای صورت نگرفته است.

علی احسان با بیان اینکه قیمت شیر یارانه‌ای از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان تعیین می‌شود، تصریح کرده است: با توجه به نبود ابلاغیه جدیدی در این زمینه، هرگونه افزایش قیمت شیر یارانه‌ای در تهران غیرقانونی است.

با وجود این، وی افزایش رسمی قیمت شیر یارانه‌ای در 2 استان مازندران و همدان با ابلاغیه رسمی سازمان بازرگانی و هماهنگی استانداری از 250‌به 300‌تومان را تایید کرده و می‌افزاید: مسئولان اعلام کرده‌اند که با افزایش قیمت شیر یارانه‌ای در همدان و مازندران، حجم شیر یارانه‌ای توزیعی در این دو استان افزایش می‌یابد، درحالی‌که به اعتقاد اتحادیه، شیر خام اضافه‌ای برای افزایش تولید شیر یارانه‌ای وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه‌های لبنی همچنین هرگونه افزایش قیمت شیر یارانه‌ای تحت عنوان افزایش حجم شیر یارانه‌ای تولیدی را اقدامی غیرکارشناسی و غیراصولی دانسته و اعلام کرده است که همانند گذشته شیر یارانه‌ای باید به قیمت 250‌تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

کد خبر 90015

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز